Vertrouwen boven verantwoording
Administratieve overlast is niemands vriend. Hier vind je alle beleidsaanbevelingen en ideeën van 'de Verenigde Verenigingen' rond administratieve vereenvoudiging voor verenigingen.
Na enkele jaren voorbereiding werd op 30 januari 2024 het digitaal verenigingsloket officieel gelanceerd. Ben je op zoek naar subsidies, wil je materiaal uitlenen of een toelating aanvragen voor een evenement? Vanaf nu kan je hiervoor terecht op het digitaal verenigingsloket. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen. Op dit moment bevat het platform nog niet alle info en zijn slechts enkele lokale overheden al volledig gekoppeld aan het verenigingsloket. In de toekomst zal dit platform nog sterk uitgebreid worden.
De realiteit vandaag: een administratief doolhof
Wat kan je nu al doen op het verenigingsloket?
- Op het verenigingsloket vind je relevante info en advies over het beheer van een vereniging, het organiseren van evenementen, het werken met vrijwilligers, …
- Daarnaast vind je ook een overzicht van dienstverlening aan verenigingen van de Vlaamse en lokale overheden. Bijna 1000 lokale en Vlaamse subsidies, attesten of toelatingen, … zijn al te vinden op het platform.
- Start je een subsidieaanvraag via het verenigingsloket of vraag je een toelating aan, dan kan je via het platform ook opvolgen welke status je dossier heeft.
- Ten slotte kan je je ook registeren als vereniging. Momenteel zijn al een kleine 6000 verenigingen geregistreerd. Eens geregistreerd, kan je de gegevens van je vereniging zelf raadplegen en beheren. Maar je kan ook op zoek gaan naar andere verenigingen, bijvoorbeeld een koor of een vrouwenvereniging in de buurt.
Registreer je vereniging nu op het verenigingsloket!
Het verenigingsloket is een groeiverhaal
Meer info over het digitaal verenigingsloket vind je hier. Inloggen en registreren op het digitaal verenigingsloket kan hier.
Op 6 februari organiseerde het departement een webinar voor verenigingen.
Graag op de hoogte blijven van nieuwe functionaliteiten in het Verenigingsloket? Schrijf je in op de nieuwsbrief van het Verenigingsloket.
Op 17 maart lichtte 'de Verenigde Verenigingen' de aanbevelingen uit haar publicatie Vertrouwen boven Verantwoording toen aan het Voorzitterscollege van de Vlaamse regering. Dit overleg tussen alle departementshoofden van de Vlaamse overheid behandelt thema's die voor alle departementen relevant zijn en waar enige stroomlijning mogelijk en aangewezen is. Er was alvast veel (h)erkenning en begrip voor onze aanbevelingen voor meer vertrouwenwekkende vormen van subsidiëring, opvolging en verantwoording. Enkele departementen brengen ze ook al in min of meerdere mate in de praktijk.
Via een structureel overleg met de top van de Vlaamse administratie zal 'de Verenigde Verenigingen' de ontwikkelingen terzake blijven opvolgen. Tegelijk plant 'de Verenigde Verenigingen' ook een doorlichting van lokale subsidiereglementen. Verenigingen signaleren namelijk al langer dat er voor vaak kleine bedragen buitenproportionele verantwoording nodig is.
Meer dan honderd verenigingsmedewerkers en ambtenaren namen vorige week donderdag deel aan het symposium 'Vertrouwen boven verantwoording'. Deze officiële voorstelling van het gelijknamige onderzoeksrapport ging gepaard met een aantal bijzonder verrijkende presentaties en gesprekken over de pijnpunten en uitdagingen van de Vlaamse subsidie- en verantwoordingsmodellen voor verenigingen. Was jij er niet bij maar wil je alsnog de publicatie inkijken? Of wil je gewoon de highlights van de dag herbeleven? Hier vind je het rapport en het verslag van de dag terug.
Lees meer: Vertrouwen boven verantwoording: publicatie en verslag
In samenwerking met tal van verenigingssectoren werkt ‘de Verenigde Verenigingen’ aan een oplijsting van dossiers waarbij verenigingen nodeloos veel administratieve rompslomp ervaren. Al eens een erkenning aangevraagd om fiscale attesten uit te schrijven voor giften aan je vereniging? En wist je dat je bij verhuur van een zaal geen btw moet aanrekenen, maar als je ook materiaal verhuurt, wel? En wie is in jouw vereniging de Chinese vrijwilliger die de aangiftes bij Sabam én Billijke Vergoeding doet? Zo kunnen we nog wel even doorgaan...